Thursday 28 August 2014

2.2 Takrifan Kesantunan Oleh Tokoh-tokoh Dunia


  • Asmah Hj Omar (2000)

Beliau menjelaskan bahawa kesantunan terbahagi kepada dua jenis iaitu :

Kesantunan Asas - kesantunan sedia ada yang merupakan pedoman bagi masyarakat dalam berkomunikasi. Dengan menunjukkan sikap berbaik-baik , ia adapat meningkatkan nilai kesantunan .

Kesantunan Berkala - kesantunan yang menggambarkan ucapan yang dilakukan oleh masyarakat dalam perhubungan . Contohnya kesantunan rakyat biasa dan raja , kesantunan rakyat dan pemimpin serta kesantunan anak murid dan guru adalah berbeza kerana komunikasi mempunyai etika yang tertentu .



  • Leech (1983)
Kesantunan ialah perlakuan yang dapat mengurangkan pergeseran dalam sesuatu interaksi . Dalam usaha itu , penggunaan bahasa hendaklah halus , beradab sopan dan berbudi pekerti . Setiap golongan masyarakat mestilah mematuhi adat dan norma masyarakat dari aspek pergaualan

  • J.Ferguson dan Das Gupta ( 1968)
Kesantunan boleh berlaku apabila kontrak perbualan digunakan oleh penutur dan pendengar sebagai usaha mengekalkan komunikasi yang harmoni .

  • Sudut Islam oleh Nabi Muhammad S.A.W
Baginda bersabda dalam hadis , 'Barangsiapa yang beriman pada Allah dan hari akhirat maka hendaklah berkata baik atau diam " , "janganlah kaliam saling dengki-mendengki , dan janganlah kalian saling membenci , dan janganlah kalian saling berkata keji antara satu sama lain " dan "Sebaik-baik manusia diantara kamu ialah orang yang akhlaknya baik".

  • Hamka
Kecantikan yang abadi terletak pada keelokan adab dan ketinggin ilmu seseorang , buakn terletak pada wajah dan kecantikannya. Kata-kata yang lembut dapat melembutkan hati mausia yang keras . Bertambah kuat kepada kepercayaan agama , bertambah tinggi darjatnya dan bertambah baik tingkah laku dan akal budinya .

  • Aristotle


Ketinggian darhat seseorang diukur melalui akal dan adabnya , bukan asal keturunanya .Tambhanya lagi , adab dan sopan itu lebih penting berbanding makan dan minum . Ini merangkan bahawa kesantunan adalah suatu sapek yang sangat penting dan perku dititikberatkan bagi menentukan seseorang itu berakhlak terpuji atau mempunyai akhlak yang tercela.




  • Khalifah Abdul Malik Marwan
Semulia-mulia manusia adalah orang yang mempunyai adab yag merendah diri ketika berkedudukan tinggi , memaafkan orang lain ketika berdaya untuk membalas , dan bersikap adil ketika kuat . pengertian ini merujuk kepada kesantunan yang perlu ada kepada sesiapa yang memunyai kuasa dan kedudukan yang tinggi dalam masyarakat . 

No comments:

Post a Comment